Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii może okazać się bardzo kosztowne. Dlatego też alternatywnym rozwiązaniem jest wynajęcie nie sklepu, a wyspy sprzedażowej. Niemniej jednak wymaga to dopełnienia wielu formalności i spełnienia kilku wymogów. Jak otworzyć stoisko handlowe w galerii?
Niezbędne formalności
Podstawowym zadaniem będzie wybór miejsca, w którym chcemy otworzyć wyspę handlową. Ze względów bezpieczeństwa czy też ze względów techniczny nie możemy tego zrobić gdziekolwiek byśmy tylko chcieli. Właściciele galerii handlowych, również ze względów marketingowych, wyznaczają kilka miejsc na stoiska handlowe. Niemniej jednak niekoniecznie będziemy mogli wybrać sobie dowolną wyspę. Specjaliści do spraw marketingu bardzo dbają, aby sklepy i wyspy o podobnym profilu działalności nie znajdowały się zbyt blisko siebie. Oznacza to, że jeśli chcemy sprzedawać kosmetyki, to nie możemy ulokować naszej wyspy w okolicach drogerii. Już na rozmowie wstępnej właściciel galerii będzie wymagał od nas określenia produktów, jakimi chcemy handlować. Uzgodnimy także, kiedy wyspa może zostać otwarta. W większości przypadków zależy to od nas samych, to znaczy od momentu, kiedy realnie jesteśmy w stanie rozpocząć handel. Będziemy musieli również ustalić wynagrodzenie, jakie zapłacimy co miesiąc na rzecz właściciela galerii. W przypadku sklepów zwykle ustalane jest ono od metra kwadratowego, czasami od miesięcznego utargu. Jeśli chodzi o wyspy handlowe, to zwykle mamy do czynienia z góry ustaloną stawką miesięczną. Czasem jednak właściciele galerii także mogą ustalić swoje wynagrodzenie jako procent od zrealizowanego utargu. Uważajmy jednak na takie rozwiązanie, ponieważ nie oznacza ono, że im mniej zarobimy, tym mniej zapłacimy. Często bowiem umowa zawiera kwotę minimalną, którą musimy zapłacić bez względu na zrealizowany utarg. Zanim podpiszemy umowę, skonsultujmy jej treść z prawnikiem. Uważajmy na kary umowne, które najczęściej dotyczą sytuacji, w której wyspa nie zostanie w danym dniu otwarta.
Wygląd wyspy
Właściciele galerii najczęściej ustalają w bardzo ogólny sposób, jak ma wyglądać stoisko handlowe. Chodzi bowiem o to, aby ich wygląd w całej galerii był w miarę spójny. Pamiętajmy, że stoiska handlowe zwykle nie są zbyt dużych rozmiarów. Oznacza to, że musimy w bardzo precyzyjny sposób dobierać towary handlowe. Przydadzą nam się ekspozytory wolnostojące , na których umieścimy część towaru. Ekspozytory sklepowe dobierzmy odpowiednio do wymiarów wyspy. Powinny być one stosunkowo pojemne, gdyż otwierając wyspę handlową zwykle nie dysponujemy dodatkowym magazynem. Jeśli nie mamy pomysłu na aranżację wyspy, możemy skorzystać z gotowych projektów stoisk handlowych. Projektowanie mebli do galerii handlowych cieszy się obecnie dużą popularnością, dlatego coraz więcej projektantów zaczyna specjalizować się w tej tematyce. Dysponując odpowiednim projektem możemy zabrać się za zamawianie towaru. Na początku przypomina to nieco chodzenie po omacku, z czasem jednak zaobserwujemy, które produkty sprzedają się lepiej, a które w ogóle nie cieszą się powodzeniem. Zadbajmy o estetyczny wygląd ekspozycji towarów. Klienci kupują przede wszystkim wzrokiem, dlatego nie podejdą do wyspy, która w ich oczach wygląda nieatrakcyjnie. Zadbajmy o wygodne krzesło dla sprzedawcy – ostatecznie w galerii handlowej nie zawsze znajduje się duża liczba klientów. Stąd też stanie przez cały dzień może okazać się nieco problematyczne.
O czym warto pamiętać?
Właściciele wyspy handlowej mogą sprzedawać towary we własnym zakresie, lecz mogą również zatrudniać pracowników. Jest to o tyle ważne, że galerie zwykle czynne są około 12 godzin. Praca we własnym zakresie w tak długim czasie przez 6 dni w tygodniu (plus niedziele handlowe) może okazać się wręcz wykańczająca. Pamiętajmy, że nie mamy prawa zamknąć wyspy handlowej przed zamknięciem galerii, chyba że wynegocjujemy sobie takie warunki. Właściciele galerii niechętnie przystają na takie rozwiązania. Jeśli więc chcemy zatrudnić pracownika, to musimy postawić na osoby, które naprawdę znają się na handlu. Ostatecznie to one mają wypracowywać dla nas zyski. Bardzo ważną kwestią będzie posiadanie działalności gospodarczej – jest to właściwie podstawowa formalność, jakiej należy dopełnić. Jeśli wcześniej nie prowadziliśmy firmy, to musimy dokonać także niezbędnych zgłoszeń do ZUS czy US. Powinniśmy również wybrać dobre biuro rachunkowe do obsługi naszej księgowości. Jeśli zaś prowadzimy więcej, niż jedną wyspę handlową, to naszym zadaniem jest nadzorowanie wszystkich punktów. Oczywistym jest, że nie będziemy w stanie codziennie stawić się w każdym miejscu. Niemniej jednak w dalszym ciągu odpowiedzialność za ewentualne błędy w funkcjonowaniu wyspy spada na nas, jako właścicieli.
Otwarcie wyspy handlowej może stanowić małe wyzwanie, jeśli jeszcze nie mamy doświadczenia w biznesie. Najtrudniej będzie nam wynegocjować zadowalające dla nas warunki. Pamiętajmy jednak, że to od nich zależeć będzie nasz zarobek oraz reguły współpracy.